Fler konverteringar med mindre jobb

Har du någon gång undrat om Google AdWords automatiskt kan optimera dina kampanjer mot fler konverteringar, genom att buda mer aggressivt på de mest relevanta sökningarna? Självklart kan de det – och så här gör du för att ordna det!

För er med webbshop är det antagligen maximalt antal genomförda köp på er webbplats som är målet. Har ni ett omfattande utbud och inte har tid eller lust att manuellt kalibrera olika bud i kampanjer och på sökord, för att optimera antalet konverteringar, finns en budgivningsstrategi som automatiskt fokuserar på att maximera just detta. Genom att berätta för systemet att det ska fokusera på konverteringar istället för klick, används tidigare statistik för att beräkna vilka sökningar (plats, tid, enheter, sökord m.m.) som lett till flest konverteringar. Buden anpassas därefter, med innebörden att det automatiskt budas mer aggressivt på sökningar som tenderar leda till konvertering. Fram till i våras byggde denna lösning på att du som annonsör angav ett max CPA (cost per aquisition), alltså hur mycket du ansåg en konvertering, istället för klick (CPC) maximalt fick kosta. CPAbudgivning

Nu har Google förändrat upplägget en aning, och det till det bättre. Nackdelen med att ange ett max CPA var att det riskerade stänga ute dina dyraste, men mest konverteringsbenägna, sökningar. Nu anger du istället ett mål-CPA, en genomsnittlig kostnad per konvertering. På så sätt kan vissa konverteringar kosta dig mer, och andra mindre – för att i slutändan landa på angivet mål-CPA. En mer flexibelt och inkluderande lösning, som antagligen kommer synas i gröna siffror när du summerar dina kampanjer. Värt att notera är att CPA-budgivning enbart är ett sätt att ge AdWords lite friare händer när det kommer till annonsauktionen. Ditt CPA-bud görs tillslut om till ett CPC-bud, och du betalar fortfarande enbart när någon klickar på annonsen, och fungerar det som det ska bör dessa klick leda till konverteringar i högre grad än vid vanlig CPC-budgivning.

Konverteringoptimera – hur gör jag?

Det krävs ett par saker för att kunna aktivera konverteringsoptimeraren – en koppling till ett Google Analyticskonto och åtminstone 15 konverteringar de senaste 30 dagarna, för att systemet ska kunna dra slutsatser baserat på din statistik.

Efter att du har kopplat de två kontona med varandra, måste du aktivera autotagging inuti i AdWords. Detta görs under ”Kontoinställningar” i kugghjulet uppe till höger. Väl här är det bara att importera dina målinställningar från Analyticskontot till AdWordskontot, och sen välja lämpligt CPA-bud under ”budgivningsstrategi” i kampanjinställningarna.

Är du osäker på vad ditt CPC kommer landa på, utifrån ditt CPA-bud, räcker det med lite grundläggande marknadsföringsmatematik, som jag grovt kommer förenkla till nästan ett hån nedan:

  • Bestäm hur mycket du vill ha i vinst på varje såld produkt, och dra sedan detta ifrån din marginal på produkten – kvar har du din marknadsföringsbudget. Låt oss ponera att denna summa landade på 100 kronor, vilket således även blir ditt CPA-bud. En konvertering får alltså maximalt kosta dig 100 kronor.
  • Ta denna summa, 100 kronor, och multiplicera med din produkts konverteringsfrekvens (syns i statistik-översikten). Har du en konverteringsfrekvens på 5 % ser alltså uppställningen ut så här: 100×0,05=5
  • Ditt CPC kommer i snitt landa på 5 kronor!

// Gustav

konverteringoptimizer