Våga välj Display

Världens dyraste reklamyta lär vara Times Square i New York. Exakt vad det kostar att synas ovanför det neonbadande torget, ska av någon suspekt anledning vara hemligt, men med tanke på att det dagligen passerar 1,6 miljoner människor är det rimligt att anta att det är mer än vad just din firma har råd med. Men om du ändå vill ha möjligheten att nå ut till miljoner människor, utan att pantsätta ditt boende, finns Googles motsvarighet till Times Square – nämligen deras displaynätverk.

I söknätverket är dina annonser till för de kunder som aktivt söker efter dina tjänster, och där är det oslagbart. Displaynätverket däremot, tjänar sitt största syfte när du vill nå nya potentiella kunder innan de vet om att de behöver dig, och detta på webbplatser som är relaterade till din bransch. På så sätt maximerar du din räckvidd, samtidigt som du ökar medvetenheten kring ditt varumärke.Google Display metafor

Inriktningsmetoder 

En tumregel när det kommer till kampanjkaraktär är lika barn, leka bäst – display för sig och sök för sig. När du kör igång en ny kampanj ska du därför välja ”Enbart Displaynätverket” bland de olika alternativen, för att sedan göra liknande inställningar som i en sökkampanj – budget, geografisk inriktning, osv.

Tryck ”spara” och gå vidare till det charmiga med displaynätverket – de olika inriktningsalternativen. Hur vill du nå din målgrupp?

Sökord: Du kan välja sökord, och kommer då synas på webbplatser där dessa ord ofta förekommer eller av Google känns relevanta.

Intresse: De som surfar runt på nätet och samtidigt är inloggade på ett Googlekonto, blir kategoriserade efter deras surfvanor. Är du inne mycket på sidor om sportfiske, så kategoriseras du av Google som sportfiskeintresserad, och blir därför exponerad för annonser som rör sportfiske – så länge du befinner dig på någon av de miljoner sidor som ingår i displaynätverket och annonsören har valt att visa sina annonser mot fiskeintresserade. Det finns en uppsjö av intressekategorier att välja mellan, vilket är positivt för att få en så träffsäker annonsering som möjligt. Det negativa är att användaren måste vara inloggad på ett Googlekonto för att bli kategoriserad.

Ämne: Här har Google istället för att kategorisera användaren, gjort det med själva webbplatsen istället. Med detta alternativ kommer samma sportfiskeannons som ovan att synas på de webbplatser som är kategoriserade som fiske/frilufts-sajter. Det gör att din annons har möjligheten att synas för en målgrupp som uppenbarligen är intresserad av din produkt.

Placeringar: Det absolut mest kontrollerade alternativet. Här anger du helt enkelt vilka webbplatser som ska få visa din annons, vilket ger dig stenkoll på var ditt varumärke exponeras.

Remarketing: Har det hänt att du känt dig förföljd av en annonsör på nätet? Att du har varit inne på en sajt som säljer solglasögon för att sedan ha ett par RayBan Wayfarer i högerspalten var du än surfar? Bra, då har du kännedom om remarketing. Genom att låta din webbplats placera en cookie i din besökares webbläsare, kan du låta dina annonser visas för denna besökare även när denne surfar ut från din sajt och vidare ut på webben, allt efter dina önskemål. Det är lite av en balansgång, du vill inte ge ett stalker-intryck, men du vill ändå påminna besökaren att du fortfarande finns. En liten tumregel lyder: sju exponeringar på sju dagar, men det är helt beroende på bransch och syfte.