Hitta rätt med Youtubeannonsering

Genom att låta dina annonser synas på Google, syns din verksamhet på världens största sökmotor. Varför inte även synas på den näst största? Med Youtubeannonsering får du tv-reklamens och den rörliga bildens genomslagskraft, men till sökmotorsmarknadsföringens oslagbart låga pris. Saknar du resurser eller intresse för att synas med egen video, kan du låta dina textannonser dyka upp i andras filmer och på så sätt dra nytta av redan starka varumärken med miljonpublik.

AdWords ger dig möjlighet att på Youtube förklara din verksamhet, locka nya kunder och bygga upp en armé av lojala prenumeranter – och som vanligt betalar du bara när någon faktiskt aktivt tar del av ditt innehåll. Eftersom annonserna är i videoformat är det bara din egen fantasi och kreativitet som sätter gränserna för hur underhållande, intressant eller spännande ditt innehåll ska vara. Till en låg kostnad når du exakt den målgrupp du vill, med exakt det budskap du önskar. Och gör du det bra, sprider dina videoannonser sig själva genom din målgrupp. Aldrig tidigare har det varit lättare att bli viral!

Argumenten till att börja synas på Youtube är många, och eftersom vi som släkte verkar uppskatta listor och punktformer, så följer här nedan exempel:

  • Du betalar bara när någon tar del av din film eller annons, och slösar därför inte pengar på tittare som inte är intresserade av din verksamhet.
  • Exakt målgruppsträff. Youtube har en miljard besökare varje månad, och med de olika inställningarna är det lätt att plocka russinen ur kakan. Finns du i Malmö och vill nå motorintresserade kvinnor i 30-årsåldern så är det inga problem.
  • Vilka enheter vill du synas på? Allt fler sökningar sker från mobiler och du kan genom AdWords själv styra om du vill synas på mobiler, paddor eller desktop.
  • Se hur dina annonser fungerar och hur din publik tar del av dem med det kostnadsfria analysverktyget.

Youtube TrueView

Med sitt TrueView-format erbjuder Youtube en annonslösning alla på youtube – du som annonsör, din publik och de som absolut inte vill ta del av ditt budskap – tjänar på. En klassisk win-win-win-situation med andra ord.

De flesta som är inne på Youtube klickar bort de reklamfilmer som visas innan vald video, och skickar en uppskattande tanke till de som gör det möjligt. På samma sätt som du som tittare uppskattar möjligheten att välja bort annonser, uppskattar annonsören att du gör det. När du väljer att klicka bort filmen inom 30 sekunder, behöver annonsören nämligen inte betala något för exponeringen eftersom du helt enkelt inte kategoriseras som rätt målgrupp.