Kom igång med AdWords

Google Wikipedia – ett av världens mest lönsamma företag. Sponsrade länkar – samma företags absolut största kassako. Lär dig hur även du och ditt företag kan dra nytta av det. Välkommen till Google Adwords!

AdWords är Googles annonslösning för företag och organisationer som med hjälp av Googles sökmotor och displaynätverk vill nå ut till kunder på ett billigt och effektivt sätt. Det är ett finurligt system som premierar kvalitet och fingertoppskänsla, och precis som med mycket annat är det lätt att lära sig och komma igång, men svårt att bemästra. Min ambition med bloggen är att hjälpa er komma igång med er AdWordskampanj, lära er grunderna, samt då och då komma med lite matnyttiga tips och tricks – allt för att maximera er marknadsföring. Men för att komma igång kan det vara bra att känna till grunderna och veta hur AdWords är uppbyggt – nämligen de tre nivåerna Konto, Kampanj och Annonsgrupp.

Konto

Har du redan ett Googlekonto för mail, google+ eller kanske youtube, behöver du bara ”koppla på” ett AdWordskonto till det befintliga kontot för att komma igång. Annars skapar du bara ett helt nytt konto. Oavsett vilket är det snabbt gjort. Väl här ska du ställa in valuta för kontot, samt vilken tidszon kontot gäller. Tidszonen är viktig för schemalagda kampanjer. Värt att notera är att inställningar inte går att ändra, så se till att det blir rätt.

Kampanj

Inställningarna på denna nivå styr följande:

  • Geografi: För vem och var ska dina annonser visas? Kan i regel begränsas till stadsdelsnivå och innebär att enbart sökningar som sker inom valt område gör så att annonserna visas.
  • Språk: När det kommer till språkinställningarna, välj samma språk som målgruppen talar och lägg till engelska – då missar du inte de potentiella kunder som har engelska som defaultinställning.
  • Budget: Genom att ange en maximal daglig budget är det enkelt att ha översikt och kontroll på utgifterna och se till att det aldrig blir dyrare än vad du har råd med.
  • Annonstillägg: Detta är en funktion som blivit allt viktigare. Här kan du välja bland flera olika tillägg som visas ihop med annonsen, så som adress, telefonnummer eller direktlänk till en viss undersida. Fördelen med detta är dels att annonsen tar mer plats och därmed synligare, men det höjer även annonsens AdRank, men mer om det senare.

Beroende på verksamhet och kampanjmål ska du även under kampanjinställningarna välja Kampanjtyp. Det finns fem olika kampanjtyper, men för enkelhetens skull inleder vi med den vanligaste – Googles söknätverk. Dina annonser kommer då synas ovanför, eller till höger om Googles organiska sökresultat, och vara aningen gulmarkerade.

Annonsgrupper

Annonsgrupperna är de som samlar dina olika annonser. Säljer du exempelvis skor bör du dela upp dina olika produkter i dessa annonsgrupper – sandaler i en, tygskor i en annan och trätofflorna i en tredje, osv…

Det är även på annonsgruppsnivå du väljer sökord för dina annonser. Vad söker dina kunder på, vilka ord och fraser använder dem? Lyckas du ringa in dina kunders sökfraser, ökar dina chanser att just din sko-annons är den som syns.

Börja med ett gäng sökord per annonsgrupp, ungefär 10-20 stycken. Efter hand som kampanjen fortskrider justerar du såklart din sökordslista, byt ut de som inte funkar mot nya, fräscha förslag.

Har du kommit så här långt, är det bara utformningen av annonserna som kvarstår. Även detta är något som kräver lite pill och finjustering, men det viktigaste är att komma igång. Så knåpa ihop ett par varierande annonser per annonsgrupp, luta dig tillbaka och njut av din första AdWordskampanj. Men njut inte för länge, du bör snart gå in och utvärdera vilka annonser som fungerar bäst, byt ut de som inte fungerar, och börja om. Som sagt, välkommen till AdWords – jag återkommer snart med lite tips kring hur du bör tänka vid skapandet av annonser och sökord.

Håll till godo!