Kvalitet, CPC och AdRank

”Gud finns i detaljerna”, sa arkitekten Mies van der Rohe och syftade på vikten av att vara noggrann i sitt arbete och att förstå hur små ändringar i en liten del, kan få stora konsekvenser på helheten. Exakt när han sa detta vet jag inte, men jag tvivlar på att han syftade på digital marknadsföring, men det betyder dock inte att det inte går att tillämpa på AdWords.

För så är det nämligen – små ändringar i din kampanj kan ge stora positiva resultat i längden och göra att du slår dina konkurrenter på fingrarna. Och detta utan att spendera mer annonspengar än dem.

Men för att göra detta måste du satsa på kvalitet, hela vägen från sökorden, genom annonsen, till landningssidan.

  • Ju högre kvalitetresultat dina sökord har, desto högre blir annonsernas AdRank och dess position, som i sin tur leder till högre CTR, vilket betyder högre relevans, som i sin tur höjer kvalitetsresultat.

Ser ni hur fint allt hänger ihop i detta lilla kretslopp? Genom att se till att sökorden är relevanta i förhållande till annonsinnehåll och landningssida, kommer ditt kvalitetsresultat öka och ge positiva svallvågor genom hela din kampanj.

Hur ska man tänka?

Eftersom AdRanken avgör om dina annonser ska visas, är det viktigt att ha en hög sådan. Exakt vad som påverkar AdRanken är en hemlighet gömt i Googles algoritmer, men de två viktigaste faktorerna är ditt kvalitetsresultat och ditt maximala CPC-bud. Genom att höja någon av dessa två, ökar du din AdRank, och tillika chansen att hamna i topposition.

Kvalitetshöjning

Här är nyckelordet relevans! Har du relevanta sökord, som också förekommer i annonsrubrik och annonstext kommer din CTR öka. Kryper din CTR under 1 procent kommer detta påverka ditt kvalitetsresultat negativt, vilket leder till en negativ spiral för hela annonsen. Händer detta, gör ändringar i annonsen eller se över dina sökord – är de relevanta för användaren? Tänk att det ska gå en röd tråd från sökorden till landningssidan, via annonsen.

Max CPC

Den andra viktiga faktorn i AdRank-avgörandet är ditt maximala CPC. Här anges vad du maximalt är villig att betala för ett klick. Ditt max CPC-bud bestämmer däremot inte vad du faktiskt betalar, utan det avgörs av dina konkurrenters AdRank. I realiteten betalar du bara så mycket det krävs för att ”out-ranka” din konkurrent. Denna summa är ditt faktiska CPC.

Ta hjälp av Google

Trycker du på fliken ”Sökord” får du upp alla dina sökord och deras statistik. Håll muspekaren över den lilla pratbubblan och få upp information som kan vägleda dig i ditt optimeringsarbete. Pedagogisk som jag är kommer nedan två exempel – ett dåligt, ett hyfsat bra.

Low quality score Adwords

High quality score AdWords