Lägg till, lägg till, lägg till!

Känner du att det lilla utrymme du faktiskt har när du ska nå ut med ditt budskap via AdWords är begränsande? Vill du att annonserna ska vara mer informativa och användarvänliga? Då bör du testa att förgylla dina kampanjer med något av de annonstillägg som erbjuds. Detta gäller!

Tilläggen består av olika varianter av extrainformation till din textannons som gör annonsen mer klickbar, relevant och användarvänlig. Från och med i vår är de också med och påverkar din AdRank, så har du inte kommit igång med detta bör du verkligen få tummarna loss. Annonstilläggen finns tillgängliga vid kampanjer i söknätverket, och kostar samma som ett vanligt klick. Det finns egentligen inga nackdelar med tilläggen – de gör att annonsen syns bättre eftersom den tar mer plats och skjuter ner det organiska sökresultatet, och de ger konsumenten fler och mer relevanta alternativ att klicka på. De kommer helt enkelt höja din CTR och i förlängningen också din AdRank. Vilka annonstillägg man ska välja är upp till kampanjtyp, vilka produkter du säljer och inriktning. De absolut mest användbara annonstilläggen är följande: annonstiläggbild

Webbplatslänkar: Har du en allmän textannons om dina produkter som kanske leder in till översiktssida över det du säljer, kan du med hjälp av webbplatslänkar visa direktlänkar till mer specifika undersidor. Driver du en begravningsbyrå kan exempelvis webbplatslänkarna ”vackra kistor”, ”urnor” eller ”Arvsrätt – juridisk hjälp ”, ge konsumenten en bättre översikt av utbudet och lättare hitta till vad denne söker. Webbplatslänkarna visas under själva annonsen och ger den mer utrymme och ger, enligt min högst personliga åsikt, även annonsen ett snyggare och mer professionellt uttryck.

Adresstillägg: Har du en fysisk butik och vill att dina kunder enkelt ska kunna hitta dig när de gör en relevant sökning? Genom att sammankoppla ditt AdWordskonto med ett Google Placeskonto, gör adresstillägget att din butik kan dyka upp i form av den röda Google-nålen på en karta under annonsen.

Samtalstillägg: Genom att lägga till ditt telefonnummer som ett webbplatstillägg, visas ditt telefonnummer intill din textannons. Skulle annonsen visas för en användare som söker från sin telefon blir numret klickbart. Kunden kan alltså ringa upp dig endast med ett enkelt klick, och du betalar som vanligt enligt PPC-modellen. Sker sökningen från desktop är numret inte klickbart, utan visas bara bredvid annonsen.

Apptillägg: Har ditt företag en app som du vill att dina kunder ska ladda ner? Med apptillägget visas en direktlänk till antingen Google Play eller Appstore. Ett utmärkt sätt att marknadsföra både ditt företag, tjänster och din app. Logiskt nog visas bara apptilläggen vid mobil- eller surfplattesök.

Socialt tillägg: Skulle ditt företagskonto på Google+ ha väldigt många följare vill du antagligen visa detta, för att på så sätt bygga trovärdighet och gemenskap mellan dina kunder och företaget. Det sociala tillägget gör just detta.

När visas annonstilläggen?

Adwords visar dina valda annonstillägg när de beräknas påverka din kampanj positivt, och om din AdRank är tillräckligt hög. AdRanken höjer du som bekant genom att se över ditt max CPC och kvaliteten på dina sökord – och nu också genom annonstillägg. Råder hög konkurrens på just din marknad, kan du inte alltid räkna med att alla dina annonstillägg visas vid varje sökning, men ju högre relevans och kvalitet Google anser dina annonser har, desto större blir chansen. Du kan koppla olika annonstillägg till samma annons. I exempel nedan visas en annons för HM, som i egenskap av marknadsledande tar upp stor plats i sökresultatet. Här visas både webbplatstillägg och socialt tillägg.

Se, lär och lycka till!

HMAnnonstillägg

/Gustav