Merchant Center – nu ett lönsamt måste för e-handlaren

Nu har du ännu färre anledningar till att ta på dig byxor och bege dig till stan – med Google Shopping kan du enkelt strosa runt digitalt och fönstershoppa och prisjämföra. För dig som annonsör är det dock lite som bör fixas innan du kan erbjuda det till dina kunder.

Med Shopping har Google på ett framgångsrikt sätt lyckats kombinera AdWords trafikdrivande och relevans, med Pricerunners jämförelsefunktion. Resultatet är ett digitalt skyltfönster, väl synligt och välkomnande för din kund – allt snyggt presenterat vid sidan av det vanliga sökresultatet. Verktyget har skördat stora framgångar åt e-marketers världen över, och Google har utvecklat det ännu mer.

När någon söker på en produkt – låt oss säga Adidas Copa Mundial, så här under VM – presenteras det vid sidan av det vanliga sökresultat, ett utbud av återförsäljare som säljer skon via deras webbshop – allt med med bild, pris och tillgänglighet. Det som avgör vilka återförsäljare som får synas i ”skyltfönstret” bygger på liknande auktionssystem som det klassiska AdWords, där du med sökordsbud och relevanta produktbeskrivningar och landningssida, konkurrerar med andra webbshoppar.  AdwordsbloggGoogleshoppingDet som krävs för att sätta upp en Google Shopping-kampanj är förutom ett AdWordskonto, även ett Google Merchantcenter. Här laddar du upp hela ditt sortiment i form av ett produktflöde med beskrivning och information om varje produkt i ditt sökbara sortiment. Google kräver utförlig produktinformation och är stränga i utformning, detta för att kunden ska få  ett så relevant sökresultat som möjligt. Själva produktflödet överförs i form av en fil, antingen i .txt eller i .xml. För de med större webbshoppar rekommenderas det senare alternativet och kräver också viss teknisk kompetens.

Vilka attribut Google kräver av ett produktflöde skiljer sig beroende på vad du säljer, men en mer utförlig beskrivning hittar du här.

Google Shopping ersätter därmed de produktannonser som varit tillgängliga via AdWords tidigare, och en av förbättringarna som gjorts är att du nu har tillgång till ditt produktflöde i AdWords, vilket ger en smidigare och mer överskådlig användarupplevelse.

AdWordsPrduktannonserRIP

 

 

 

Vill ni komma igång med AdWords och upptäcka möjligheterna, kontakta oss på SEO Sverige idag!