Världens bästa rubrik – konsten att skriva säljande

Sigge Ågren, legendarisk kvällstidningsjournalist på Expressen, myntade uttrycket ”skriv kort, helst inte alls” när han skulle skola in nyblivna reportrar i skrivandets konst. Redaktionschef Ågren hade förstått poängen med raka, koncisa och sakliga formuleringar som inte förvirrar eller tråkar ut läsaren. Samma princip gäller de annonstexter du behöver skriva till din AdWordskampanj. När det kommer till att skriva copy till Google AdWords har man inget visserligen inget val – du har enbart 25 tecken till rubrik och två gånger 35 tecken till själva annonsen – inklusive blanksteg. Du måste således lägga lite tankekraft på hur du bör förvalta utrymmet. Vad behöver dina kunder veta? Vad gör ditt erbjudande speciellt? Hur sticker du ut från dina konkurrenter?

Eftersom reklam och marknadsföring är en mångmiljardindustri, har det under årens lopp forskats ansenligt hur man bäst lockar kunders intresse och får dem att köpa. Det finns otaliga modeller och förklaringar till effektiv copywriting för AdWords, men de flesta landar ändå i dessa huvudpunkter. copywritingAdWords

Intresseväckaren

Du har som sagt bara 25 tecken på dig. Gör rubriken så spektakulär och intresseväckande som möjligt, men utan att ljuga. Här kan du laborera med lite olika grepp, ställ en fråga till läsaren, kom med ett påstående eller oslagbart erbjudande.

USP (Unique selling point)

Ett fruktansvärt ord, men ack så viktigt. Vad har ditt företag och produkt som dina konkurrenter inte har? Är det fri frakt, en unik produkt eller 32 års garanti? Lyft fram det som gör er speciella!

Sökordsrelevans

Även här gäller det att ha koll på de troliga sökord som används för att hitta dina annonser och din sajt. Att använda relevanta sökord i annonstexten kommer inte bara höja din annons AdRank, utan och göra annonsen mer attraktiv eftersom Google visar sökordet i fetstil om det förekommer i annonsen.

Avslut

Se till att annonsen innehåller en tydlig Call to Action, alltså något som motiverar kunden till att faktiskt klicka. Det kan vara exempelvis ”Boka här”, ”Beställ nu” eller ”Bonusgåva här” osv. Det har visat sig att kunden baserar sina klick på känsla, inte på rationalitet och när de har en tydlig uppmaning framför sig, är de mer benägna att fatta beslut än om uppmaningen saknas.

Slarva inte!

En felstavad annons, eller en annons med syftningsfel, signalerar inte direkt professionalism. Har du problem med stavning och grammatik – be någon i din närhet ögna igenom annonserna.

Upprepa

I övrigt gäller som vanligt att testa sig fram. Skriv två tre annonser till varje annonsgrupp och följ upp vilka som går bäst. Byt ut den som underpresterar, och upprepa. Och upprepa. Och upprepa…..

// Gustav